Tribune Cancels $3.9 Billion Sinclair Merger, Sues Media Rival

Tribune Cancels $3.9 Billion Sinclair Merger, Sues Media Rival

Sinclair Broadcast Group Inc.’s bid to become a nationwide powerhouse collapsed as Tribune Media Co. withdrew from a planned merger that drew the ire of federal regulators.


Tribune announced its withdrawal from the $3.9 billion transaction in a emailed statement Thursday, three weeks after regulators questioned Sinclair’s honesty. Tribune said it has filed a lawsuit in the Delaware Chancery Court against Sinclair seeking compensation for losses incurred as a result of “Sinclair’s material breaches” of the merger agreement.


The Federal Communications Commission on July 18 sent the deal to a hearing by the agency’s administrative law judge, citing possible misrepresentations or lack of candor in some proposed station divestitures. Hearings can take months, and the prospect of enduring one killed previous deals.


“This uncertainty and delay would be detrimental to our company and our shareholders,” Tribune Chief Executive Officer Peter Kern said in the statement.


Sinclair fell as much as 1.3 percent in early New York trading.


The FCC order asked whether Sinclair was in fact the hidden buyer in a proposal to sell Chicago’s WGN-TV to a Maryland automobile executive with no prior broadcast experience and ties to Sinclair management. The agency also questioned links between the Maryland-based broadcaster and a buyer proposed for stations in Dallas and Houston.


The FCC asked the judge to decide whether “Sinclair engaged in misrepresentation and/or lack of candor in its applications” and asked whether Sinclair had “attempted to skirt the commission’s broadcast ownership rules.”


Sinclair proposed the deal in May 2017, testing federal ownership limits with the plan to purchase 42 stations, including outlets in New York, Chicago and Los Angeles. The transaction would have left Sinclair with more than 200 stations. It’s already the largest U.S. broadcaster by number of stations, with 192.


The politically conservative broadcaster is seen as friendly to President Donald Trump. He has praised the company on Twitter, saying it’s superior to AT&T Inc.’s CNN and Comcast Corp.’s NBC. Its on-air voices include Boris Epshteyn, a former Trump aide.


By absorbing Tribune, Sinclair would have grown large enough to exceed federal ownership limits. It offered divestitures in order to comply. It is those transactions that drew the ire of the FCC and its Republican chairman, Ajit Pai. Even after the proposed sales, the company would “control those stations in practice, even if not in name, in violation of the law,” Pai said a July 16 statement.


Sinclair had planned to sell seven Tribune stations to 21st Century Fox Inc.


Pai has loosened media ownership rules since being appointed by Trump last year, and Democrats have said the chairman sought to benefit Sinclair — an assertion rejected by Pai. Whether Pai sought to help Sinclair is said to be subject of a probe by the FCC’s inspector general.


Tribune also reported second-quarter adjusted earnings per share of 99 cents, beating the highest analyst estimate, and consolidated operating revenue of $489.4 million, topping the average estimate of $482.3 million.



Read on The Source

Share:

Author: HEDGE

Hedge Accordingly was founded ahead of the global financial crisis in January of 2008, with the goal of providing our readers our unique take on The Latest News on Wall Street, Stocks, #Politics and Business news. Hedge Accordingly produces both original, and aggregated #Wallst news content from top publishers around the world. We curate aggregated content covering the latest news on politics, stocks, wall street, and the tech industry. We also provide free stock charting, quotes and a bitcoin, forex and currency exchange. Learn More About HEDGEaccordingly.com