Tribune Media Terminates Sinclair Deal

Tribune Media Terminates Sinclair Deal

Tribune Media has filed a lawsuit against Sinclair Broadcast Group and bailed out of the long-pending sale agreement in the face of opposition from the FCC and questions about whether Sinclair tried to mislead the government with its divestiture plan.
Tribune cited Sinclair’s “unnecessarily aggressive and protracted negotiations with the Department of Justice and the Federal Communications Commission” in the regulatory review of the merger as the reason for the suit.

“In light of the FCC’s unanimous decision, referring the issue of Sinclair’s conduct for a hearing before an administrative law judge, our merger cannot be completed within an acceptable timeframe, if ever,” said Peter Kern, Tribune Media’s Chief Executive Officer. “This uncertainty and delay would be detrimental to our company and our shareholders. Accordingly, we have exercised our right to terminate the Merger Agreement, and, by way of our lawsuit, intend to hold Sinclair accountable.”


The $3.9 billion transaction would have combined two of the country’s largest broadcasters into a giant with more than 200 stations. Public interest groups lined up against the merger and Democrats contended that Sinclair was trying to infuse local stations with a conservative bent.


The decision to abandon the merger immediately raises the prospect of other suitors for Tribune Media. Industry sources speculate that the company may wind up selling off its assets in piecemail fashion. Fox Television Stations had already cut a deal with Sinclair to acquire


But the deal-breaker came last month, when FCC Chairman Ajit Pai announced that he had “serious concerns” about the transaction. The commissioners voted unanimously to send the merger to an administrative law judge for a hearing, a prospect that likely would add months or a year or longer to the review.


The FCC claimed that Sinclair engaged in “a potential element of misrepresentation or lack of candor” in its effort to secure government approval. That centered on the way that Sinclair laid out its plans to divest certain stations, a necessity if it was to comply with media ownership limits.


Among other things, the FCC zeroed in on the business ties between Smith and businessman Steven Fader in connection with the plan to sell Tribune’s WGN-TV Chicago to a new entity controlled by Fader for $60 million. That plan sparked concern from merger opponents because the purchase price was so far below fair market value for a Chicago TV station. Fader is CEO of Atlantic Automotive Group, in which Smith has an equity interest and also sits on its board. The commission’s order noted that Fader had no prior broadcast TV experience, and the transaction was structured as to give Sinclair sway over the station’s operations.


Sinclair denied that it misrepresented the facts in its merger filings.


Sinclair’s ties to President Trump had been an issue throughout the regulatory process, and Trump publicly expressed his unhappiness at the FCC for failing to approve it. He called it “sad and unfair,” and added, “This would have been a great and much needed Conservative voice for and of the People. Liberal Fake News NBC and Comcast gets approved, much bigger, but not Sinclair. Disgraceful!”


One of Trump’s former communications spokespersons, Boris Epshteyn, is chief political analyst at Sinclair.


Pai, who Trump appointed as FCC chair, told a congressional hearing that he stood by the decision, and last week he said that he has not had any contact with the White House following the president’s tweet.


The merger was first inked in May 2017, and the transaction almost immediately became a focus of a lobbying battle in D.C. As Sinclair defended the transaction as necessary consolidation in the face of competition from cable and tech, opponents waged social media campaigns. Some other conservative news outlets, like Newsmax, The Blaze and One America News Network, publicly opposed the transaction.


One voice that did not weigh in publicly was 21st Century Fox. An initial rival to Sinclair for the Tribune stations, Fox later reached an agreement to acquire a handful of stations as part of Sinclair’s divestiture plan. Fox, controlled by Rupert Murdoch, could certainly bid again. In any case, some analysts have noted that it still comes out a winner because a formidable rival for the conservative news audience has been sidelined.





Read on The Source

Share:

Author: HEDGE

Hedge Accordingly was founded ahead of the global financial crisis in January of 2008, with the goal of providing our readers our unique take on The Latest News on Wall Street, Stocks, #Politics and Business news. Hedge Accordingly produces both original, and aggregated #Wallst news content from top publishers around the world. We curate aggregated content covering the latest news on politics, stocks, wall street, and the tech industry. We also provide free stock charting, quotes and a bitcoin, forex and currency exchange. Learn More About HEDGEaccordingly.com